صید قزل آلا در آمریکا

 

« ریچارد براتیگان » شاعر و نویسنده ی معاصر آمریکایی را با آثار بسیاری می شناسید:

رمان هایی مثل « ژنرال متفقین ، اهل بیگ ‌سور» ، « در رؤیای بابل » ، « سقط جنین » و « در قند هندوانه »

مجموعه داستان کوتاهی به نام « انتقام چمن » که در فارسی با نام « اتوبوس پیر » توسط علیرضا طاهری ترجمه گردیده است.

مجموعه شعرهای « پادشاهی دوم » (قلمرو دوم) ، « 30 ژوئن ، 30 ژوئن » و « این کتاب را بکارید» (که 3 شعر از این کتاب در منتخبی به نام « کلاه کافکا » توسط علیرضا بهنام ترجمه شده است).

اما «براتیگان» عمده ی محبوبیت خود را در جهان مدیون شاهکاری می باشد به نام:

صید قزل آلا در آمریکا

هم اکنون در بازار دو ترجمه از آن وجود دارد ترجمه « هوشیار انصاری فرد» (نشر نی) و « پیام یزدانجو » (نشر چشمه) که فکر می کنم ترجمه یزدانجو زودتر به بازار عرضه شده است. ترجیح می دهم بدون قضاوت شما را به خواندن هر دو ترجمه دعوت کنم.

صید قزل آلا در آمریکا نوشته ریچارد براتیگان یک رمان پست مدرن است. براتیگان دراین اثر که شاهکار او محسوب می شود نگارش داستان را تکه تکه پیش برده است که هر تکهرا می توان به عنوان بخشی جدا در نظرگرفت و به این دلیل ظاهر این رمان شبیه مجموعه یداستان کوتاه است و داستان ها را می توان مستقل از همدیگر و بدون در نظر گرفتنترتیب آنها خواند. نشانه هایی از قبیل داشتن یک فرزند خردسال و مسافرت با شریکزندگی که در بخش های مختلف کتاب آمده سبب می شود به راحتی نتیجه گرفت که راوی دربخش های مختلف داستان یک نفر است. ضمنا نقل تکرار شده داستان درباره فردی با نامکوتوله صید قزل آلا در آمریکا که به گفته ی راوی یک الکلی آس و پاس است را می توان بهعنوان رد پای راوی یکسان در همه داستان ها در نظر گرفت.

در این رمان به جای آنکه شاهد طرح توطئه ی داستانی و ایجاد یک کلیت در رمان به روش کلاسیک باشیم با خرده روایت هایی مواجهیم که در کنار هم ما را به سمت جلو می برد. اولین مسئله ای که با این پشت کردن به قواعد کلاسیک رمان نویسی پیش می آید بحث عدم جذابیت و لذت بخشی متن است که این موضوع با ایجاد فضای تخیلی در جابجایی‌های طنزآمیز و استفاده از تکنیک های مختلف جبران شده است. برای مثال وقتی مخاطب با قدم زدن، ورق بازی کردن و آفتاب گرفتن چند ساس شرور از وسترن آمریکایی به دنیای کارتون و فانتزی پرتاب می‌شود. یا وقتی با این‌گونه توصیف ها برخورد می کند « یک همسر جوان داشت، یک سکته قلبی، یک فولوکس واگن و یک خانه در ناحیه مارین » دچار نوعی بی وزنی نشاط آور شده فاصله گرفتن از منطق ملال آور واقعیت روزمره رابه سمت نوعی سرخوشی تجربه می کند.« مستراحی نبود که تخیل آنجا استراحت کند. واقعیت بود ».

در کل رمان صید قزل آلا جدا از متفاوت بودن ذاتی اش که خود ، نوعی جذابیت را برای مطالعه به وجود می آورد دارای نثری جذاب و دیدی فلسفی و معترض است که ویژگی اصلی « نسل بیت » آمریکاست. و خواندن آن را به عنوان نمونه ای خوب از آثار پسامدرن به تمام مخاطبان توصیه می کنم...

  

/ 3 نظر / 60 بازدید
سعيد يوبال

سلام کانون وبلاگ های ادبی پرشین بلاگ با غزال تازه ايم... مي آيي؟

مرد تاريک

در مورد ژل های مديسون کانتی هم بنويسید و......